:: BARISAN ALUMNI MADA FORM 4 ::
Assalamualaikum. Kami gembira anda bersama kami. Daftar Sebagai Ahli FORUM BARISAN ALUMNI MADA FORM 4 Anda Di Sini!!!


Maahad Darul Anuar (MADA)
 
HomeCalendarGalleryFAQSearchRegisterMemberlistUsergroupsLog in
Menu Utama
 Forum
 Senarai Ahli
 Profail
 FAQ
 Carian
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Poll
Pendapat antum mengenai kewujudan Portal ini.
 Mengeratkan ukhwah
 Seiring Teknologi
 Menyuarakan Pandangan
 Pendekatan untuk lebih mengenali Islam
 Sumber maklumat islamik
View results
Latest topics
» Pendapat antum mengenai kewujudan Portal ini.
by izzjaja Tue 06 Mar 2012, 8:44 pm

» rindu
by ndzrh Sat 22 Oct 2011, 2:13 am

» hujan
by ndzrh Sat 22 Oct 2011, 1:54 am

» fiqh dan fatwa
by ndzrh Sat 22 Oct 2011, 1:43 am

» jejak kasih~
by ndzrh Sat 22 Oct 2011, 1:29 am

» KITA DI HINA OLEH GURU MADA SWASTA
by sabri Mon 28 Jun 2010, 7:49 am

» YIK NAK AMBIL MADA BALIK BULAN FEB NI?
by faez92 Fri 09 Apr 2010, 2:48 am

» Tamrin Qiadi MTM 2009
by faez92 Fri 09 Apr 2010, 2:45 am

Affiliates

Portal BALADI

Follow us on Twitter
Statistics
We have 89 registered users
The newest registered user is siti nurul najiha bt sams

Our users have posted a total of 600 messages in 108 subjects
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 17 on Fri 05 Jun 2009, 2:06 am

Share | 
 

 Antara Pegang Awek & Pegang Anjing

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ndzrh
Alumni Bintang
Alumni Bintang
avatar

Number of posts : 154
Age : 24
Location : kuala lumpur
Registration date : 29/11/2008

PostSubject: Antara Pegang Awek & Pegang Anjing   Fri 27 Mar 2009, 10:42 am

LEMBU: Hai anjing, apa habaq? Macam ada yg tak kena je?

ANJING: Aku tengah tension nih. Mau je aku gigit manusia tadi.

LEMBU : eh? kenapa?
ANJING: aku lalu tepi dua orang manusia lelaki dan perempuan yg sedang berkepit. Tetiba si lelaki terperanjat dan terus melompat dan berkata "hoi anjing, pergi jauh-jauh, najis!".
LEMBU: Ya, lah. Ko kan haram. Najis tahap berat bagi manusia. Biasalah tu.
ANJING: Kalau aku najis sekali pon, kalau dia tersentuh aku, boleh disamak. Yang dia sentuh dan raba-raba awek dia tu apa? Boleh ke nak samak dosa?
LEMBU: Betul tu. Memegang wanita yg bukan mahramnya tanpa ikatan yg sah, lebih dahsyat kenajisannya daripada memegang ko anjing, malah tak boleh suci sekalipun di samak.
ANJING: Wah.. ayat ko memang power la... manusia kena ubah pepatah "Pandai macam LEMBU"




Sedikit Penjelasan:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada ibnu majah menyatakan bahawa “Bergomolan dengan khinzir (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja) dengan wanita yang bukan mahram”.
Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.




Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, “Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi)



“…Katakanlah lagi (kepadanya): Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna”. (Surah Zumar: 9) "
Back to top Go down
View user profile
nori
Perintis Alumni
Perintis Alumni
avatar

Number of posts : 31
Age : 24
Location : QeLaNtAn
Registration date : 17/01/2009

PostSubject: Re: Antara Pegang Awek & Pegang Anjing   Sun 29 Mar 2009, 3:33 am

tlh dapat kita lihat b'tapa nipis nyer iman manusia

siapa kan dpt m'cegahnyer m'lainkan kita

saling tegur m'negur 1 cara yg t'baik

dgn cara yg elok ..ramah...

''Anda m'rupakan cermin bg rakan anda,

dan rakan anda pula m'rupakan cermin bg anda'' Very Happy Smile Very Happy
Back to top Go down
View user profile
ndzrh
Alumni Bintang
Alumni Bintang
avatar

Number of posts : 154
Age : 24
Location : kuala lumpur
Registration date : 29/11/2008

PostSubject: Re: Antara Pegang Awek & Pegang Anjing   Sun 31 May 2009, 11:10 am

yupp..

tp cermin sbnr kte adalah musuh kte...

kwn kte sndri tkot utk menegor slh kte tkot terasa hati...

tp kalu musuh dy straight to da point..

baru kte nmpk salah kte pew..

Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Antara Pegang Awek & Pegang Anjing   

Back to top Go down
 
Antara Pegang Awek & Pegang Anjing
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
:: BARISAN ALUMNI MADA FORM 4 :: :: Dunia Alumni :: Halaqah Muslim-
Jump to: